»

Wednesday 15 February 2012

Anugerah yg tak terhingga..

Anak adalah anugerah yang tidak terhingga daripada Allah kepada pasangan suami isteri yang mendirikan rumahtangga. Timbul riak wajah yang ceria dan gembira suami isteri apabila mereka diberitahu oleh doktor yang merawat mengatakan bahawa isterinya mengandung sekian bulan. Itulah yg perkara yang ku lalui 6 tahun lepas. Sebulan selepas kami di nikahi, inilah hadiah yg paling istimewa buat aku dan suami.. Congratulation!!! Tahniah En.Rafiz & Pn. Irdahany, isteri En.Rafiz mengandung… due date 15/4/2005..
Bermula dari situlah kami berdua merancang dan mengatur jadual untuk menyambut kedatangan orang baru dalam cinta aku & hubby. Setiap hari dan setiap bulan kami melakukan persediaan, seperti melakukan rawatan untuk memastikan bayi di dalam kandunganku  itu sihat dan selamat, mengawal pemakanan seperti memakan makanan yang berkhasiat, membeli pakaian, alat-alat penjagaan bayi, memilih nama yang sesuai dan sebagainya.
Tap tup tap tup.. masa berlalu dengan pantas.. masa telah hampir tiba 1 bulan lagi… checkup minggu ke- 36, Doktor kata air mertuban aku kurang…  so kene check 3 hari lagi…. Mmm.. masih kurang lg… checkup minggu ke- 37.. tak cukup gak.. terus kene admit… berdebar2 jantung aku… Bila dh kene admit awal macam2 lar test yg aku kene lalui… Akhirnya doktor beri keputusan utk aku.. aku kena bersalin gak induce masuk ubat.. lagi aku rasa tertekan.. takut pun ada.. maklumlar 1st time… tarikh yg diberi untuk melegakan hati aku yang keresahan.. Jumaat, 1hb April 2005 – April Fool..
1 April 2005 telah tiba… selepas subuh pukul 6pagi aku terus di bawa ke bilik rawatan utk air mertuban aku dipecahkan dan doctor tolong bukakan laluan.. .. berdebar2..dusss…. skit jer air mertuban aku tapi bila tibe masa dr bukakan laluan tuh.. perghhh SAKIT…TT.. 2cm.. relax tenang takde ape2.. dalam kepala aku.. macamana rasa sakit.. sakit ke.. boleh tak aku tahan.. jerit tak aku… org kata sakit kejap2.. macam ape yer… ish.. semua berlegar2 kat kepala aku…  pukul 9 check lagi 3cm… lama nyer.. pukul  11 check  4-5cm mmm.. tanda sakit masih blum ade.. alhamdullilah aku tak rasa sakit… pukul 11.30 nurse suruh aku siap2 nak bawa aku kat labour room .. Hubby aku pun ada skali… kat labour room tak rasa sakit gak..  doctor suruh tunggu lagi.. kol 12 dr masuh ubat.. ubat dtg gesa a.k.a ubat induce… masuk kat drip air.. relax lagi.. tapi kejap lagi dlm 10 minit.. aaarrrgghh seperti memulas2 yg teramat sangat perut aku.. trus rasa tak tahu nak cakap..  hubby aku ade disebelah aku utk tenangkan aku tapi aaaa… uuuu..aaa.. tarik napas dalam2.. doctor dtg check lgi terus bukaan aku dah bukan 7-8 cm… setiapkali aku rasa sakit bukakan aku akan tambah 1cm.. doctor kate aku jenis senang buka.. abis tangan hubby aku jadi mangsa.. Selain dari itu juga suaminya berdoa kepada Allah semoga aku dapat melahirkan anaknya dengan keadaan selamat..  Setelah sekian lama menanti dengan penuh debaran dan kerisauan, aku selamat bersalin 12.45pm org nak gie sembahyang jumaat aku pun selamat melahirkan anak aku.. syukur alhamdullilah  anak aku boy 2.55kg… hubby aku adalah insan yang amat gembira.. jelas diwajahnya setelah die sendiri dpt melihat anak nya dikeluarkan.. 
Hubby ku mendukung anakku  untuk diazankan disebelah telingga kanan dan diiqamahkan disebelah telingga kiri, sebagai memenuhi tuntutan sunat yang pernah dilakukan oleh Rasulullah saw.  Anakku.. permataku.. kasih sayangku.. lambang cinta aku dan hubby.. 

MUHAMMAD ADAM IKHWAN BIN MD RAFIZ , 1 APRIL 2005

Anak ke-2 aku...2 tahun kemudian... induce jugak dan 1/2 jan lepas masuk ubat trus aku rasa nek bersalin... btullar cakap doctor masa berrsalinkan adam dulu.. aku jenis senang bukak bila sampai gesa... kali ini aku bersalin ptg nak maghrib pukul 6.45pm Rabu, 4hb Jun 2008.. no cantik atuk adam kate.. 468... :) syukur alhamdullilah aku selamat bersalin baby girl... tertambah sudah keluarga ku .. wajah hubby aku seperti wajah dimana die melihat anakku adam dikeluarkan.. 3.67kg ... Ya Allah aku berterima kasih kepada nikmat darimu sesungguhNya engkau maha mengetahui... 

NUR 'AISY IRDINA HANY BINTI MD RAFIZ, 4 JUN 2008


2011, jangkamasa 3 tahun lalui perasaan bersalin skali lg untuk permata hidupku yg ke-3, seperti yang adam dan nur 'aisy, aku induce jugak untuk yg ini kerana kecing manis sampai kene ambik insulin 3 minggu terakhir... 36 weeks aku terpaksa keluarkan anak yg kukandung ini sbb doctor kata taknak risiko masa bersalin.. turutkan je.. seperti biasa jugak 1/2jam nak kuar dah lepas masuk ubat.. alhamdullilah selamat semua nya... subuh 4/6/2011 5.45am ...selepas nurse membersihkan anak aku.. 1st breastfeed di labour room... Inilah perassan seorang ibu yg tidak dapat digambarkan kerana terlalu gembira, ceria, terharu dan bangga... ops nurse...sss... ada darah byk keluar..  mmmm.. aku bleeding.. rahim aku koyak...panic.. doctor, nurse panic.. aku lagi lar... tarik nafas.... tarik nafas... nurse ambik anak aku dr pangkuan... hubby aku pun panic... doctor pakar datang.. nurse abik tekanan darah aku... tanya aku macamana.. pitam? rasa nak muntah... muka aku pucat.. kaki tanagan sejuk.. darah makin banyak keluar... doctor buka bali check aku... duss... dah jahit bukak balik..  rahim koyak kene jahit rahim dulu.. pas tuh jahit dan jahit dan jahit lagik...  Ya Allah aku terima dugaan mu... SAKIT?? dah dah termampu nak di ucapkan... aku diberi ubat khayal.. aku sedut dalam2 bagi menghilangkan rasa sakit... at last.. doctor berjaya hentikan pendarahan... akibatnya aku terpaksa duduk tdo dalam labour room 24hour monitor tekanan darah aku... sbb doctor taku kalau aku bleeding lagi jika bergerak.. anakku aku pun same 24jam lagi di labour room same ngan hubby aku... aku sangat sayang kamu Md Rafiz.. kerana dialar org yang sentiasa ada dikala susah senang aku... Luv You...
kalau ok esok bole keluar.. selalu macam tuh klaau org bersalin normal... tapi aku seminggu duduk hosptl selepas bersalin NORMAL ... aku bleeding after birth.. rahim aku tak kecut selepas1-2 hari.. scam masih ade darah beku didal perut... kena buat Dilation and Curettage (D&C) ishhh.. ape benda tuh... surf... a.k.a cuci rahim.. pergghhh... tekanan 2x... takutttt... seram sejuk aku dibuatnye.. aku mintak bius semua .. aku tak nak tengok rasa atau ape2.. yg aku tahu masuk OT pas tuh trus settle kuar OT masuh wad balik... arrrgghhh... tak boleh doctor tak bagi.. aku kene bius separuh badan jer.. erti kate aku boleh nampak dotor buat ape rasa2 godek2.. alatan ape yg diguna.. situasi kat OT tuh macamana.... arggggrrhh sbb aku asthma... sabar2 .. tarik nafas panjang2.. ubat bius dicucuk di tengah2 tulang belakang.. dusss.. terus rasa macam dr pinggang kebawah kebas.. macam kaki gajah aku rasa berat... tahan napas...D&C di lakukan...
on procedur ... doctor yg mencuci panic panggil doctor pakar.. dieorg cakap2 aku dengar something happen.. ishhh.. aku panic.. aku start menggigil... aku panggil nurse aku kate aku sejuk dan menggigil .. doctor tengok darajh aku menurun... last2 doctor bagi aku ubat tido... trus aku tak tahu ape yg berlaku... aku tersedar dah settle D&C tuh.. nak ditolak balik ke wad balik.. tapi aku masih blum dapat gerak ape2 6 jam lg... alhamdullilah selamat... bila semua ok aku tanya doctor ape yg terjadi masa D&C tuh.. rupe2nye... 
uri aku melekat di dinding rahim... doctor yg cuci memula tuh tak dapat keluarkan darah beku, tapi rupe2 nye ada uri kecil satu lagi melekat kat rahim - Uri melekat (retained placenta).. . aku kena masuk darah sbb darah kurang (bleeding) masuk 2 pain dulu.. kalau kurang jugak tambah lagi... macamana nak cakap.. masuk drip air sakit kan.. air yg cair tuh kan.. nih kan pulak masuk darah yg pekat... sakit skit perit ngan ngilu... sebenarnya tuh small matter.. masalah nyer aku bimbang risau sbb.. tak tahu darah sape yg masuk .. ok ker tak.. bdn aku boleh tak terima darah ni... nak sign borang terima darah.. berat sungguh... nak tak nak.. risiko...kuatkan semangat ku... skali lg hubby aku penenang segalanya...signnnnnnnnnn....
2 pain.. alhamdullilah berjalan dengan lancar... badan aku dapat menerimanya.... ini kisah aku... yang penting anak aku yang comel gebu..curly....  

MUHAMMAD ADAM ALIF BIN M RAFIZ, 25 JAN 2011

No comments:

Post a Comment