»

Saturday 7 April 2012

ohhh.. aWaN NanO iBu..aLiF (pArt 2)


 sambungan stori mri cer cite aku di CAH...




04-04-2012
naik ambulan.. nee noo nee nooo..
terkejut nee noo nee noo..
beg yg bersusun nak pindah wad.. banyak nyeee..
Alif still pakai oksigen 24H…Psio a.ka. sedut kahak di bilik jee…Kesihatan alif blum berapa pulih lg.. kahak masih banyak & dada berbunyi .. tuh kate Dr. bile check Alif.. ari nih berita baik skit da leh bukak cucuk drip kat tangan alif sebabnye.. Dr. nak berhentikan ubat antiobik yg di beri melalui drip air dan yg paling sedih.. jari 2 alif dicelah2nya dah melecet2.. kecian anak ibu.. Dr. kate kulit Alif sensitif.. sbb lama dah berbalut dan berpeluh jadi gitu… mmm lain lak yg terpaksa di tanggungg oleh Alif.. so Dr. cuci celah2 jari Alif dengan ubat kuning.. skang tiap2 pagi kene cuci jari lak letak ubat kuning sampai luka melecet tuh hilang.. Ari nih jugak ..Dr. suruh tukar wad ke bangunan lama utk senang monitor alif sbb oksigen alif tak cukup dan masih blum pulih..  kene ambik darah dan xray ari nih lg.. amik darah dulu kat bilik sebelum kene transfer..  yang paling aku malas bab2 transfer nih nak kemas brg/beg.. mmmm… ishhh byk nye brg ngan beg.. almaklum dam lebih 5 hari berkampung kat sinih.. segalanyer ade.. gelingg kepala aku tengok betapa byk nyee beg dan brg nak bawa.. aku ngan alif lak tuh macamana nih.. takpe nurse tolong… selepas settle kemas semua.. perrrggghhh aku susun semua brg/beg.. nurse bawak trolley sbb byk sangat.. tuh pun ade yg aku tinggalkan macam.. makanan, biskut..air mineral berbotol… hehheheheheh.. aku ngan alif naik ambulan.. hehehheh.. 1st time hahahhaha.. ade gak experience naik.. nee noo nee noo nee no..  sampai je gie xray dulu.. bilik 81 wad multidispline, double bedroom.. single xde.. jiran katil 1st day melayu wanita 40+ patah tangan…



teman alif di kala sunyi di CAH.. mainan nye...


05-04-2012
Pagi2 puasa 2jam pas tuh psio & sedut kahak.. Cuma kali nih  sedut kahak kat bilik jugak sbb alif on oksigen24H…seperti biasa aku lari keluar duduk jauh bile alif kene psio.. kejam ker  aku? Mmm. Hanya tuhan tahu perasaan aku dikala itu.. pukul 11am dpt jiran katil baru..  nyonya cina 60++ operation batu karang…petang Dr datang check alif ..katenyer oksigen dah ok.. jadi Dr dah bagi green light utk off oksigen. Lega skit alif dan aku..alhamdullilah..dah ok skit larr dlm 60-80%.. Dr.off neb, off antibiotic… tapi aliff ari nih cirit birit palk.. dah 4 kali tukar pampers sbb irit dr pg sanpai ptg.. D. kat alif cirit sbb effect dr ubat antibiotik banyak sangat diberi.. ptg  psio skali lg tapi ptg nihh gie psio kat new wing....naik shuttle.. mmm aku ngan aliff singgah jap kat wad lama heheheh.. jumpa nurse yg dah kenal kat situ…

makanan alif di CAH.. pagi tgahari malam.. BUBUR



06-04-2012
Mmmm.. errrr… aaaaa.. ishhhh… mmmm.. kecian alif kene on balik ubat nebulizer 4jam skali..sbb Dr check pagi kahak nye ade lagik dan dada berbunyi… Dr Tanya nape yer jadi gitu? Lar pulak Dr ni.. aku mana tau.. Dr kate paru2 alif sensitif  senang dan cpat dapat balik .. aku update kat Dr. .. aku mintak die check mulut aliff abb aku tgk ade fungus dlm mulut alif kat lidah ade putih2.. Dr kate sbb nyer.. dtg dr ubat nebulizer yg alif ambik tuh..  actually selepas neb kene kumur2 @ cuci mulut.. tapi budak2 lar katekan mana nak le buat sume tuh… kan… silap aku gak patut aku bagi alif minum byk air masak selepas ambik nebulizer… pas nih aku kene lebih peka.. lagi Dr nak stopkan psio a.k.a sedut kahak ari nih last.. alhamdullilah.. .


pandai anak ibu ambik nebulizer...

07-04-2012

Hari nih lak takde ape nak update skit jerr… rutin macam biasa.. Cuma byk ubat aliff yg Dr dah off.. tp nebulizer still continue 4jam sekali.. esokk balik insyallah kalau aliff OK..... nyonya yg baik hati tuh dah balik ari nih..sbb ape die baik hati.. walaupun die cina tapi die tak sombong.. dan walaupun die operation batu karang dan takde org teman die.. die kuat.. bangun sendiri mandi sendiri makan sendiri… nyonya nih tukang jahit.. aku suka dapat jirankatil ngan nyonya nih.. tak sombong die suke bercerita.. tentang kehidupan die..anak2 die.. kalau tengok tv die suka cite drama melayu.. kalau die tak faham die Tanya aku lar.. anak2 die pun same sungguh baik hati sbb selalu bagi alif roti dan tolong jaga alif kalau aku nak gie toilet.. nyonya nih teman berbual aku.. taklar aku boring .. tapi die dh discharge.. L tak sampai 3 jam aku dapat jiran katil baru .. eisha..kanak2 gegirl (cina+india) demam,kahak.. mcm alif 3++, mak die jaga… bile jiran katil sebelah budak maklum lar bising skit..  batuk2 yg paling errrgghhhh die menagis punya kuat.. meraung2 kalau Dr dtg dan nrse nak bg ubat.. sabar jelar yer buat aku dan alif.. tdo alif tak nyenyak tp alif suka budak eisha nih…maybe die rindu pada kakak aisy.. J nanti alif akan pangil2 kakak sbb nak main ngan eisha.. eisha lak memang suka baby mak die kate.. die dtg main ngan alif. Alif buat macam kaka aisy die kan suke peluk dan cium aisy.. J . hari nih gak hubby aku datang jenguk aku dn alif kat sini..dan 3 hari x datang… ishhhh… lega…  bukan ape aku pun rindu gak…  ptg hubby aku paln nak bawak aku ngan alif keluar kjap.. jln2 sbb die tahu aku daan alif dh boring dok hospital.. kteorg gie jln seremban town.. gie terminal2 adaa mydin tapi hampehhhh.. tak bst langsung… macam tempat jin kene tending.. kedai byk tak bukak.. menyesal kiteorg masuk.. baik gie seremban parade ker.. jjusco ker.. tesco ker…  dah pukul 8.30pm.. time makan.. nak makan kat mcdonald tap full house..penuhh byk org espcly cerrr… tempat takde so kiteorg beli jerk at drive thru jer.. bawak balik makan kat wad bilik 81, CAH..
08-04-2012
Semangat tunggu Dr. datang ari nih.. pagi2 aku dan alif dh ready… Dr dtg check kate nye..  paru2 alif dah ok.. Dr. off nebubulizer aliff ari nih.. die nak tengok kalau aliff tak diberi nebulizer masih berbunyi tak? Petang nanti Dr. dtg check balik.. kalau ok bole PULANGG.. aku update kat Dr. .. Alif tdo ok…Cuma masih hidung tersumbat.. skit.. dan bile alif jalan die akan cpat mengah dan batuk2 macam org semput tuh… tapi still aktif.. Dr. lak Tanya aku .. sebelum nih macam nih ker?? Tak lar sebelum nih OK.. actually aliff blom btul2 pulih tapi beransur pulih.. Dr. sarankan kpd aku utk bg alif pakai aerochamber..mmm..akan aku piker petang nih.. aku call adik aku yg berpengalaman anaknye pakai benda alah tuh.. adik aku kate better cuba sbb ubat aero chamber tuh utk kanak2 ..ubat mencegah asthma.. aku Tanya hubby lak.. nanti tengok petang nih macamana rupenye.. dan ubat aper… J  pulanggg mari larr pulang…

1 comment:

  1. Harap2 aliff tak masuk sepital lagi dan sihat..sian dia...

    ReplyDelete