»

Monday 26 March 2012

1st Step, si babam curly aku.. ALIF


my 1st STEP ..

Genapnya si babam curly ibu MUHAMAAD ADAM ALIF  berumur setahun 2 bulan semalam 25hb, pelbagai ragam dan aksi dari sejak lahir sampai sekarang sudah aku saksikan. Rengekan manja, tangisan sedu sedan, gelak tawa riang.. semuanya menceriakan dan mewarnai hidup semua di dalam keluarga kecil ku….

Aliff ibu dah ada 4 btg gigi di atas dan 4 btg gigi dibawah… kalau kene gigit perrggghh memang sakit… kakak aisy dh trauma kalau kene gigit ngan aliff.. J maklum lar jari aisy halusss jerrr… J

Ohh.. bila lar si babam curly ibu nih dapat jalan … tak sabar rasanyerrnak tengok aliff terkedek2 jalan… J Anyway, from my reading, it is totally normal kalau umur baby setahun pun dia still tak boleh berjalan. Setiap baby tak sama. Ada yang cepat, ada yang lambat. I choose to believe in what the experts say.

Salah satunya, about baby walker according to a pediatrician expert,
Studies have shown that babies who use a walker may actually learn to walk about a month later than those who don’t. Walkers allow babies to move around before they are physically ready for it, which can cause unusual movement patterns and delayed muscle control.
Babies learn to walk in part by watching and understanding how their feet and legs move. If a walker has a tray, they can’t see what’s happening with their lower body and don’t get the information they need about their motor development. 


Dan tentang ‘setahun sepatutnya dah boleh berjalan’,

Many children take their first steps sometime between 9 and 12 months and are walking well by the time they’re 14 or 15 months old. But don’t worry if your child hasn’t let go of the coffee table yet. It’s also perfectly normal for kids not to take that first step until they’re 15 or 16 months, or even later.

 Bla..bla..bla… bla… whatever,.. yg penting..akhirnya… si babam curly ibu MUHAMMAD ADAM ALIF secara rasmiya.. dah boleh berjalan sendiri… pada genap alif berumur setahun 2 bulan… TAHNIAH anak ibu… seronok nya…. Syukur alhamdullilah kepada MU yang maha ESA…  sungguh aku gumbira melihat aliff bangun dan berjalan dengan sendirinya tanpa di bantu dari abang adam dan kakak aisy mahupun ape2 bantuan yg lain… J aku amat2 gumbira…

“Semalam sedang alif cuba2 berdiri dan melangkah aku cuba lepaskan pegangan tangannya. Alif tergamam dan menggigil, namun alif terus berdiri sambil cuba untuk mengawal dirinya. Alif nampak ketakutan dan terhoyong-hayang. Aku mencangkung di hadapan Alif sambil mendepakan tanganku bersedia untuk menangkap sibabam curly ku sekiranya Alif rebah ke lantai. Alif memandang tepat ke arahku, sesuatu yang jarang dilakukannya. Tiba-tiba Alif mengangkat kaki kirinya dan melangkah ke hadapan. Dia hampir terjatuh, namun dapat mengawal dirinya. Kemudian kaki kanannya pula melangkah setapak ke hadapan.

Aku terpaku. Alif tertawa tanpa dapat mengawal dirinya, mungkin terlalu gembira. Aliff mengambil beberapa langkah lagi dengan cepat, mungkin terlalu seronok dan gembira. Aku menerpa ke arahnya. Aku memeluknya erat. Pandanganku kabur. Air mataku menitis… dari inilar perasaan seorang ibu.. Aku mencium pipi Alif. Aku kucup kepalanya… Aku memanjatkan syukur kepada Allah SWT. Bagiku, pemandangan melihat 1st step anakku begitu menyentuh perasaan. Merugilah mereka yang tidak dapat melihat perkembangan anak-anak mereka membesar di depan mata. Kerana ia adalah satu pengalaman dan anugerah dari Yang Maha Esa.
1st step anak2ku Adam ketika berumur 11bulan.. cpat kan.. Nur’Aisy 1st step pd umur 1 thn 2 bulan.. Si babam curly ibu Aliff 1 thn 2 bulan same dgn kak aisy die.. skang alif dh berani skit jalan wlupun kadang aliff berpapah2 lg pada dinding… eee… tak sabar nyeee nak tgk aliff berlari lak.. J


Muhammad adam Alif
Alif & bola2 nya..

No comments:

Post a Comment