»

Tuesday 6 March 2012

SAKAT menYAKAT si babam curly....

SAKAT
Ape itu SAKAT … mmm… tau ker?? 
SAKAT nih adalah a.k.a kepada mengusik .Semua orang pernah rasa situasi mcm ni rasanya dan aku tak terkecuali..Nape ntah ari nih aku menYAKAT si babam curly  aku.. kecian aku tengok die kene SAKAT.. bukan dari abang dan kakak die tapi dari ibu nye…. Uaarrrrggghhh..gghhh.. Yang best nye abang adam ngan kak aisy protect adik die… “Ibu, jangan lar buat alifff… pujuk lar alifff.. ibu…ibu” kata aisy dengan sedikit nada marah… “Aliff jgn nangis yeee.. nih aa mainan kakak bagi…”  Tak jalan.. alif tetap nangis.. di teran2 lagik, dengan harapan aku memujuk nye.. tapi aku ishhhh SAKAT lg .. aku ambik gambar aliff bertubi2…   tension abang adam dengar adik die meraung2…



SAKAT bagi kes aku dgn si babam curly ku Alif nih, adalah aku buat tak tahu jer bila Alif bagi hint nak susu…  maklum lar seharian menyusu botol walaupun susu ibu..lepas je bertukar tangan dukungan pengasuh alif ke tangan aku.. masuk jer kete aliff dah bagi hint2.. mula lar merengek2 manja… aliff buat2 beratkan diri (buat2 nak baring).. gosok2 mata.. mmmm… tau lar aku die nak  susu.. bak kate org2 tua… candu... tak sempat balik rumah selalunya… kecian aliff… tapi naluri ibu memang x bole tahan bile si kecil merengek…  tapi hari nih aku buat2 mengelak.. aku alih perhatian aliff .. aku main2 dengan die.. buat bunyi birdy.. meow meow… broom broom… walaupun merengek tapi aku Berjaya mengelak.. .. hehehehhehe…  nasib baik lar rumah pengasuh dengan rumah aku dekat jerr..

Sampai dirumah… aku letak aliff kat mainan die.. bagi die main mainan.. mintak abang adam dan kakak aisy jaga aliff.. aku pun trus gie salin baju siapkan diri..  cpat2 gie mandi… agak nyer aliff perasan aku mengelak… lepas je aku bersiap pakai baju  dan aliff Nampak kelibat aku… mmm die buat ala2 manja lagi.. merengek2 lagik nak susu.. haaa.. time nih lar aku SAKAT si babam curly alifff ni.… aku buat derqq je..  aliff ape lagik nangis lar… lagi nangis lagik aku SAKAT die…  tak lama pun aku SAKAT alif, saje suke2… 

But… peringatan untuk diri aku sendiri dan sesiapa saja, kalau nak menYAKAT  tengok dulu siapa yang nak di SAKAT dan tahap ketahanan diri menerima SAKAT menYAKAT nih, kadang-kadang orang tu cakap dia ok kalau SAKAT menYAKAT tapi bila kena lain pulak jadinya, cakap tak serupa bikin. Lepas tu isu yang nak diSAKAT kan jangan sampai sentuh hal yang terlalu peribadi dan memperlekehkan dia secara terang-terangan. Tetapi kalau yang nak disampaikan tu disalah tafsir menjadi isu terlalu sensitif pada orang tu apa boleh buat, nasib ler hehehe ... salah satu info SAKAT menYAKAT nih pun terapi diri.. dan boleh mengeratkan silaturrahim sesama rakan, cuma jgn lar ambil serius sangat dan tahu level kite SAKAT menYAKAT…TT


No comments:

Post a Comment